جراحی تومور های سرو گردن

جراحی تومور های سرو گردن

جراحی تومور سرو گردن

در این مطلب سعی بر این داریم که توضیحاتی در خصوص روش ها و انواع جراحی بر روی تومورهای سر و گردن داشته باشیم .

جراحی سر و گردن به تمامی جراحی هایی گفته می شود که برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و به طور کلی ساختار سر و گردن است.

متخصص گوش و حلق و بینی که می تواند با گذراندن دوره های تخصصی تمام جراحی های ناحیه سر و گردن را به انجام برساند.

تومور سر و گردن

برای اطلاع بیشتر از انواع تومور سر و گردن ابتدا به این نکته می پردازیم که:

تومور چیست ؟

تومور به هرگونه توده غیر عادی گفته می شود که در اثر رشد بی رویه سلول ها در بدن ایجاد می شوند. تشخیص تومور به عهده جراح و البته به وسیله ی سی تی اسکن های دریافتی و یا MRI  صورت می گیرد . جراح با ملاحظه دقیق تومور و بررسی نوع و اندازه را مشخص می نماید از این رو به درمان سریع تر آن می پردازد.

توده ها معمولا به صورت یک قسمت سفت و برجسته در بدن پیدا می شوند. که با قراردادن دست و لمس آن قسمت از بدن می توان آنرا حس کرد. توده ها معمولا پس از گذر زمان بزرگتر و متورم تر می شوند.

به طور عادی در بدن و بخصوص در ناحیه گردن  غده هایی مثل غدد لنفاوی وجود دارد که برجسته است. برای تشخیص عادی یا غیر عادی بودن توده ها بهتر است که به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

انواع تومور های سر و گردن

اغلب تومورهای سر و گردن در ناحیه لب و دهان ، بینی و سینوس ها و همینطور گلو و حنجره به وجود می آید . به وجود آمدن تومورهای سر و گردن دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله استعمال بیش از حد دخانیات و همچنین مشروبات الکلی . و همینطور عفونت های ویروسی مثل  HIV.

تومورهای سر و گردن معمولا از طریق راه هوایی – گوارشی فوقانی ، تیروئید ، غدد بزاقی و پاراتیروئید نشات می گیرد.

تشخیص نوع تومور سر و گردن

معمولا تومور ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. تومورهای خوش خیم شامل انواع توده های چربی ، توده های التهابی ، توده های مادرزادی و غیره می شود.

تومورهای بدخیم نیز شامل انواع سرطان های تیروئید و غدد بزاقی خواهد بود.

زمان شناسایی تومورها بسیار مهم است چرا که اگر تومور خوش خیمی به موقع درمان نشود و یا تشخیص داده نشود به تومور بدخیم تبدیل خواهد شد.

با مراجعه به فلوشیپ تومورهای سرو گردن و تشخیص زود هنگام می توانید جلوی بروز خیلی از مشکلات جدی تر را گرفت .

علائم بروز توده سر و گردن

شناخت علائم توده که با مشاهده آنها به سرعت می توانید خود را به پزشک برسانید و اقدامات اولیه را انجام دهید ، بسیار مهم است . از جمله این علائم می توانید به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییر کردن صدای شخص
  • احساس گلو درد داشتن و سختی در صحبت کردن
  • تغییرات پوستی
  • مشکلاتی در خوردن غذا یا بالا آوردن خون
  • بروز زخم هایی که در صورت ، گردن و لب شخص ایجاد می شود و بهبود پیدا نمی کنند.
  • وجود توده های گردنی و جلو یا پشت گردن
  • حالا که به آشنایی نسبی با تومورهای سر و گردن پیدا کردیم سراغ نکاتی درباره جراحی تومورهای سرو گردن می رویم.

سرطان های مرتبط با  سر و گردن

ششمین سرطان رایج در بین افراد ، تومور سر و گردن است که با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم به راحتی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

چراکه از مهمترین عوامل بروز این نوع سرطان ، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است. البته که عوامل دیگری همچون ارث  یا سابقه اشعه درمانی می تواند موجب بروز این بیماری شود اما شایع ترین عامل دخانیات و مشروبات الکلی است.

چه زمانی برای تشخیص توده سر و گردن به پزشک مراجعه کنیم ؟

بسیاری از افراد فکر می کنند تا زمانی که دردی ندارند می توانند از مراجعه به پزشک سر باز زنند. این درحالی است که بسیاری از توده ها که با لمس کردن حس می شوند بدون درد هستند . وجود یا عدم وجود درد دلیلی بر خطرناک بودن آن نیست . پس بدون در نظر گرفتن اینکه حس درد دارید یا خیر با اولین مشاهده توده ، فورا به پزشک معالج و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و معاینه شوید.

انواع جراحی های تومور  سر و گردن

بر حسب نوع سرطان و مرحله پیشرفت توده های سرو گردن پزشک معالج جراحی خاصی را می تواند توصیه کند.

جراحی با لیزر

در این جراحی یک اندوسکپ که به پرتو لیزری مجهز است از راه گلو وارد می شود. تومور با استفاده از لیزر سوزانده شده و از بین می رود.

کوردکتومی

در این روش جراحی سرو گردن ، بخشی یا تمام تارهای صوتی برداشته می شوند. این عمل برای درمان سرطان گلو استفاده می شود که تنها بافت های سطحی را درگیر کرده است. از جمله عوارضی که این نوع جراحی دارد تغییراتی در صدای شخص است. برداشتن بخشی از تارهای صوتی موجب خشونت صدا می گردد.

لارینژکتومی

در روش جراحی لارینژکتومی بخش یا تمام حنجره برداشته خواهد شد.

در سرطان های کوچک حنجره که بخشی از حنجره درگیر سرطان شده است می توان بخشی از جعبه صدا را برداشت و به بقیه حنجره دست نزد که به این روش لارینژکتومی پارشیال گفته می شود.

اگر پیشرفت سرطان حنجره زیاد باشد لارینژکتومی توتال انجام می گیرد. به این معنی که تمام جعبه صدا برداشته می شود . و لوله تنفسی به کمک فرایندی به اسم تراکتوستومی به سمت حفره ای در گردن جا به جا شده تا فرآیند تنفس انجام گیرد.

در بیمارانی که این نوع از جراحی را انجام می دهند ، غذاها و مایعات به طور طبیعی بلعیده می شود اما امکان صحبت کردن طبیعی وجود ندارد.

فلپ های میوکوتانوس

در این روش جراحی سرو گردن گلو با استفاده از ماهیچه و پوست بازسازی می شود.

فارینژکتومی

از این روش جراحی به جهت برداشتن بخشی یا تمام گلو استفاده می شود.

فلپ های آزاد

جراحی میکروواسکولار که عروق خونی کوچک در زیر میکروسکپ به هم دوخته شده و امکان بازسازی گلو با استفاده از بافت نواحی دیگر بدن ایجاد می شود.

برداشتن گره های لنفاوی

اگر سرطان حلق به گره های لنفاوی گردن انتشار پیدا کند، آنگاه پزشک برداشت گره های لنفاوی را توصیه می کند. در این روش که برش گردن نام دارد ، هم زمان با جراحی برداشت تومور انجام می گیرد. با توجه به مرحله پیشرفت سرطان مقدار دقیق برداشت بافت مشخص می شود.

تراکئوتومی یا تراکئوستومی

این عمل برای ایجاد یک مسیر جایگزین برای تنفس صورت می گیرد. یک حفره در نای یا لوله تنفسی ایجاد می شود. وضعیت های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد که به تراکئوتومی نیاز داشته باشد.

جراحی رباتیک قابل انعطاف

با استفاده از این روش جراحی سرو گردن این امکان برای جراح به وجود می آید که به قسمت هایی از دهان و گلو که دسترسی به آنها دشوار است ، به کمک اسکوپ منعطف دسترسی پیدا کنند.

برهنه کردن تارهای صوتی

از یک وسیله جراحی بلند برای برداشتن لایه های خارجی روی تارهای صوتی استفاده می شود. از این روش برای مواردی که در حد صفر هستند و تنها محدود به تارهای صوتی هستند استفاده می شود.

آنچه که مسلم است بهتر است با مشاهده اولین آثار تومور که  در ظاهر اشخاص پیدا می شود به پزشک متخصص مراجعه کرد. با تشخیص زود هنگام امکان معالجه راحتتر و سریعتر وجود خواهد داشت.