آیا سینوزیت درمان قطعی دارد ؟

آیا سینوزیت درمان قطعی دارد ؟

سینوزیت

بیماری سینوزیت در نتیجه التهاب غشای مخاطی نازک پوشاننده چهار محفظه پر از هوا در استخوان های صورت که به آنها سینوس می گویند، رخ می دهد. سینوزیت حاد و مزمن بیماری شایعی است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما اکثر مبتلایان به آن پس از دریافت درمان مناسب بهبود می یابند. اگر چه روش های متداول دارودرمانی در اکثر التهاب های حاد سینوس موثر است، اما در بیماری مزمن و انحراف بینی، جراحی سینوزیت به بیماران توصیه می شود. حال تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده و با علل، علائم و راه های درمان سینوزیت از جمله جراحی آشنا شوید.

ابتلا به سینوزیت

مهمترین علت ایجاد بیماری سینوزیت باکتری های عفونی یا انحراف و پولیپ بینی است با این وجود عوامل دیگری می تواند سبب بروز یا تشدید این بیماری شود که به شرح زیر است:

• انحراف تیغه بینی
  • پولیپ بینی (تومورهای خوش خیمی که در داخل بینی رشد می کنند)
  • رشد زائده استخوانی در داخل بینی
  • داشتن سابقه آلرژی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • قرار گرفتن در معرض عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، به ویژه سرماخوردگی های ویروسی
  • خشکی هوا
  • سیگار کشیدن و استنشاق مواد مخدر مانند کوکائین
  • پوسیدگی دندان
  • فیبروز کیستیک (یک اختلال ژنتیکی است که باعث ایجاد مخاط غلیظ در ریه ها و سایر غشاهای مخاطی می شود)
سردرد

انواع سینوزیت و علائم آن ها

آشنایی با علائم و نشانه های بیماری سینوزیت به منظور تشخیص و درمان به موقع ضرورت دارد. به طور کلی سینوزیت را می توان بر اساس مدت زمان التهاب و همچنین بر اساس علت به چهار دسته سینوزیت حاد، سینوزیت نیمه حاد، سینوزیت مزمن و سینوزیت راجعه (عود کننده) تقسیم بندی کرد.

1. سینوزیت حاد

سینوزیت حاد که سینوزیت باکتریایی نیز نامیده می شود، اغلب در اثر عفونت با باکتری هایی مانند باکتری پنوموکوک (pneumococcus)، باکتری استرپتوکوک (Streptococcus)، هموفیلوس آنفلوآنزا یا باسیل فیفر (Pfeiffer’s bacillus) و موراکسلا (Moraxella catarrhalis) ایجاد می شود.

علائم این سینوزیت معمولاً ۵ تا ۳ روز طول می کشد و پس از تجویز داروی مناسب علائم بهبود می یابد. این التهاب معمولا با یکی از بیماری های مختلف تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا همراه است. به طور کلی اگر بیمار دو یا چند مورد از علائم سینوسی ذیل را داشته باشد، به احتمال زیاد به معنی سینوزیت حاد است. مهمترین علائم این بیماری عبارتند از:

• احتقان (گرفتگی) و خلط در قفسه سینه
  • سرفه که معمولاً در شب بدتر می شود.
  • بینی همیشه پر از مخاط است.
  • احساس فشار و درد مداوم در صورت (درد در گوش ها، ناحیه پشت چشم، بینی، گونه ها و پیشانی)
  • احساس خستگی و ضعف عمومی در بدن
  • تب و درجه حرارت بالا
  • بوی بد دهان و دندان درد عمومی
  • آبریزش بینی با از دست دادن یا ضعف حس بویایی
  • درد در گلو همراه با احساس خلط
  • رنگ ترشحات مخاطی زرد یا سبز
  • از دست دادن یا ضعیف شدن حس چشایی
  • سینوزیت نیمه حاد

سینوزیت نیمه حاد ناشی از عفونت باکتریایی، ویروسی یا آلرژیک است و علائم سینوزیت نیمه حاد مشابه سینوزیت حاد است با این تفاوت که معمولاً ۱ تا ۳ ماه طول می کشد. از مهمترین نشانه های این بیماری می توان به آبریزش و گرفتگی بینی، تب، مشکلات بویایی و چشایی، درد در ناحیه صورت و … اشاره کرد.

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن سینوزیتی است که بیش از سه ماه طول می کشد و اگر علائم سینوس سه بار در سال عود کند، سینوزیت مزمن محسوب می شود. همچنین سینوزیت مزمن می تواند با یا بدون پولیپ بینی یا سینوزیت قارچی یا آلرژیک طبقه بندی شود که در نتیجه نقص در ساختار بینی رخ دهد. به گفته پزشکان متخصص شایع ترین علت سینوزیت مزمن درمان نامناسب سینوزیت حاد است. مهمترین علائم سینوزیت مزمن عبارتند از:

سینوزیت

• درد عمومی در ناحیه صورت به خصوص در نیمه بالایی صورت
  • ترشحات غیر طبیعی از بینی
  • احتقان عمومی در مجاری تنفسی
  • احساس گرفتگی کامل در بینی
  • آبریزش دائمی بینی که به سختی متوقف می شود
  • تب و درجه حرارت بالا
  • درد در دندان ها و فک ها
  • بوی بد دهان.
  • ضعف عمومی در حس بویایی
  • مشکلات خواب به دلیل احتقان در مجاری تنفسی
  • عطسه مداوم
  • سینوزیت راجعه (عود کننده)

سینوزیت راجعه یا عود کننده یا برگشت پذیر در نتیجه قرار گرفتن در معرض چندین حمله سینوزیت سالانه رخ می دهد .

راه های درمان سینوزیت

اغلب سینوزیت های حاد بدون درمان خاصی بهبود پیدا می کنند، اما در موارد مزمن نیاز به درمان دارویی و یا جراحی سینوزیت نیز توصیه می شود. به طور کلی روش های درمان سینوزیت عبارتند از:

1. درمان خانگی سینوزیت
  2. داروهای سینوزیت
  3. درمان جراحی سینوزیت

درمان خانگی سینوزیت

اغلب افراد مبتلا به سینوزیت حاد بدون مصرف آنتی بیوتیک با راهکارهای ساده خانگی می توانند این بیماری را درمان کنند. استفاده از کمپرس آب گرم (نه داغ) روی صورت، بخور گیاهان دارویی برای باز کردن مجاری تنفسی، نوشین مایعات، مصرف غذاهای سبک مانند سوپ و استراحت کامل می تواند به درمان سینوزیت های حاد و نیمه حاد کمک کند.

درمان دارویی سینوزیت

درمان دارویی برای درمان سینوزیت ناشی از عفونت که نیاز به جراحی سینوزیت ندارند، تجویز می شود. اغلب پزشکان پس از تشخیص سینوزیت عفونی، داروهای آنتی بیوتیکی مانند آموکسی سیلین، کلاریترومایسین، آزیترومایسین و … توصیه می کنند. علاوه بر آنتی بیوتیک داروهایی برای کاهش علائم بیماری مانند داروهای ضد احتقان (اکسی متازولین)، داروهای مسکن برای کاهش درد و … نیز تجویز می شود.

درمان جراحی سینوزیت

پزشکان برای تخلیه سینوس ها، درمان انحراف تیغه بینی یا برداشتن پولیپ های بینی که باعث سینوزیت می شوند به جراحی متوسل می شوند. همچنین ممکن است در برخی موارد سینوزیت مزمن که با دارو برطرف نمی شود، برای درمان سینوس ها، جراحی سینوزیت توصیه شود. به طور کلی درمان های جراحی سینوزیت عبارتند از:

• سینوس‌پلاستی با بالون

در طی جراحی بینی یا سینوس‌پلاستی با بالون، جراح یک کاتتر کوچک با نوک بالون را وارد معابر سینوس می‌کند. پس از اطمینان از قرار گرفتن کاتتر در محل صحیح، بالون به آرامی باد می شود. باد کردن بالون باعث گشاد شدن مجرای سینوسی می شود. لازم به ذکر است که اگر کیست ها یا تومورهای خوش خیم وجود داشته و مجاری سینوس را نیز مسدود کند، بیمار کاندید مناسبی برای این جراحی سینوزیت محسوب نمی شود.

• جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس یکی دیگر از روش های درمان جراحی سینوزیت مزمن است که در آن جراح گوش، حلق و بینی با استفاده از ابزار مخصوصی که در انتهای آن متصل به دوربین است، داخل بینی را به تصویر می کشد. سپس، جراح از ابزارهای کوچک برای برداشتن بافت اضافی، آدنوئیدها یا کیسه های بینی برای گشاد شدن سینوس ها استفاده می کند.